marți, 10 septembrie 2013

The Heroes' Cross, alt. 2291m

Facebook, 150 photos - http://goo.gl/unE53c
Panoramio - http://goo.gl/fXTpbk

English and Romanian
- The Heroes' Cross is a monument built between 1926 and 1928 on Caraiman Peak at an altitude of 2,291 m located in Romania, in the Bucegi Mountains of the Southern Carpathians. It has a height of 36 metres (118 ft) and the nearest town is Buşteni. The name of the monument is "The Heroes' Cross", but it is popularly known as the "Cross on Caraiman". The Heroes' Cross is located in the saddle of the Caraiman Mountains, on the slope to the Seacă Valley at an elevation of 2,291 metres (7,516 ft); it is unique in Europe, both by the location's altitude and by the monument's size. The cross itself has a height of 28 metres (92 ft) and two arms of 7 metres (23 ft) each. The monument was the tallest structure in the world situated at such an altitude. The width of the vertical pole is 2 metres (7 ft), the horizontal arms have a length by spindle pole of 7 metres (23 ft), and a square cross section with sides of 2 metres (7 ft). The cross is made out of steel profiles and is mounted on a pedestal of concrete clad with stone 7.5 metres (25 ft) high. Inside the pedestal there is a room that originally housed the electric generator that powered the 120 light bulbs of 500 W each located on the perimeter of the cross. 

- The Heroes' Cross was built between 1926 and 1928 in the memory of the railway heroes who died on duty in World War I fighting against the armies of the Central Powers. The cross was erected at the initiative of Marie of Edinburgh and King Ferdinand of Romania in order to be seen from a large distance as possible. The overall project was developed by Romanian architects Georges Cristinel and Constantin Procopiu. The construction of the monument began in 1926 and was completed in August 1928. Queen Marie had closely followed the implementation of her instructions until the completion of the project. Inauguration and consecration of the monument took place on September 14, 1928 on the Holy Cross Day. The monument was made of metal sleepers joined by riveting in a network pattern. The actual construction was done by the Heroes' Cult Society that mobilized a large number of young people. Tools, wood, metal parts, the remaining components and all the necessary materials were transported by train to the Buşteni railway station. From here some metal beams and other building materials were transported by oxen on the route Buşteni - Sinaia - Păduchiosul Peak - Dichiu Peak - Bucegi Plateau - Caraiman Peak and the remaining materials were transported by the funicular owned by the Buşteni Paper Mill. The funicular transported different parts along the Jepilor Valley all the way to Schiel Canton, where they were taken on narrow trails with horses and donkeys to the top of the Caraiman Peak.

- Crucea Eroilor Neamului este un monument construit între anii 1926-1928 pe Muntele Caraiman, la altitudinea de 2291 m, pentru a cinsti memoria eroilor neamului căzuți în Primul Război Mondial. La baza vârfului Caraiman se află orașul Bușteni. Denumirea monumentului este cel de Crucea Eroilor Neamului, dar popular este denumit Crucea de pe Caraiman, fiind trecut pe lista monumentelor istorice cu codul PH-IV-m-A-16887. Crucea Eroilor Neamului este situată în șaua masivului Caraiman, chiar pe marginea abruptului către Valea Seacă, la altitudinea de 2291 m, fiind unică în Europa atât prin altitudinea amplasării, cât și prin dimensiuni: crucea propriu-zisă are o înălțime de 28 m și două brațe de câte 7 m fiecare. Monumentul era cea mai înaltă construcție din lume la vremea respectivă, de acest fel, situată la o astfel de altitudine. Lățimea stâlpului vertical este de 2 m, lungimea brațelor orizontale până în axul stâlpului fiind de 7 m și latura unui ochi pătrat de zăbrea este de 2 m.

- Crucea este executată din profile de oțel, fiind montată pe un soclu din beton armat placat cu piatră, înalt de 7,5 m. În interiorul acestuia se află o încăpere care a adăpostit inițial generatorul de energie electrică ce alimenta cele 120 de becuri de 500 W de pe conturul Crucii. Crucea Eroilor Neamului a fost construită între anii 1926-1928, pentru a cinsti memoria eroilor ceferiști căzuți la datorie în Primul Război Mondial, în luptele împotriva armatelor Puterilor Centrale. Crucea a fost înălțată la inițiativa Reginei Maria și a Regelui Ferdinand I al României, cu scopul de a fi văzută de la o distanță cât mai mare.

- Unele legende povestesc că acest monument s-a realizat în urma unui vis pe care l-a avut Regina Maria. Munții Bucegi reprezentați prin vârful Caraiman au fost stropiți de sânge românesc în Primul Război Mondial. Pentru construcția monumentului s-a ales vârful secundar al Caraimanului (2291 m), deoarece, dacă s-ar fi construit monumentul pe vârful principal (2325 m), Crucea nu ar mai fi fost vizibilă decât din apropiere, de pe platou. Proiectul ansamblului a fost realizat de către arhitecții români Georges Cristinel și Constantin Procopiu. Construcția monumentului a început în anul 1926 și s-a finalizat în august 1928. Regina Maria a urmărit îndeaproape execuția până la finalizarea ei. Inaugurarea și sfințirea monumentului au avut loc pe data de 14 septembrie 1928, de Ziua Sfintei Cruci. Lucrările efective au fost executate de către Direcția de Poduri din cadrul C.F.R. prin secțiile L1 și L 5 din Sinaia. Proiectul de rezistență a fost întocmit de către inginerii Alfred Pilder și Teofil Revici, diriginte de șantier a fost Nicu Stănescu și șef de șantier maestrul V. Bumbulescu. Fondurile necesare construcției au fost obținute din diferite surse și prin donații de la firme particulare și instituții de stat.

- Monumentul a fost confecționat din traverse metalice îmbinate prin nituire într-o rețea. Construcția propriu-zisă a fost realizată efectiv de către Societatea Cultul Eroilor, fiind mobilizați și un număr mare de tineri. Sculele, lemnul, piesele metalice componente și restul materialelor necesare au fost transportate cu trenul până la stația CFR Bușteni. De aici, o parte dintre traversele metalice și celelalte materiale de construcție a fost transportată de care cu boi pe ruta Bușteni – Sinaia – Vf. Păduchiosul – Vf. Dichiu – Platoul Bucegi – Vf. Caraiman, iar restul materialelor, cu funicularul Fabricii de Hârtie Bușteni. Funicularul a transportat piesele pe Valea Jepilor până în Cantonul Schiel – pe Platoul Bucegi, de unde au fost duse pe cărări înguste cu caii și măgarii până în vârful Caraiman. Deoarece numărul căruțelor din zonă era insuficient, o bancă a acordat un credit cu dobândă mică pentru achiziționarea altora. Drumul era anevoios, o căruță neputând face într-o săptămână mai mult de două-trei transporturi. Pentru punerea la dispoziție a propriilor atelaje, căruțașii - dintre care memoria localnicilor păstrează și astăzi numele celor din familia Clinci, din Sinaia - erau plătiți cu bani, câteva brațe de fân și hrană.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu