luni, 26 august 2013

Bucovina-Putna Monastery ✥۩♚۩✥

Facebook, 70 photos - http://goo.gl/wPMvFo

English and Romanian
- The Putna monastery is a Romanian Orthodox monastery, one of the most important cultural, religious and artistic centers established in medieval Moldavia; as with many others, it was built and dedicated by Prince Stephen the Great. Putna was founded on the lands perambulated by the Putna (which has its source in the Obcina Mare mountains, Bukovina). Stephen the Great is famous for building and influencing the building of dozens of churches and monasteries all over Moldavia (allegedly, he founded a religious edifice after each important military victory). The Putna Monastery houses the tombs of Stephen nowadays, a place of pilgrimage, and several of his family members. The icon veils and tombstones are held as fine examples of Moldavian art in Stephen the Great’s time.
- Right after Stephen the Great won the battle in which he conquered the Kilia citadel, he began work on the monastery as a means to give thanks to God, on July 10, 1466 - the church was to be dedicated to the Virgin Mary. Previous eremitic life (on the place the monastery was built) was proven by humans buried deep under the foundation of the oldest buildings from Stephen the Great. A chronicle of the time mentions that Stephen bought the Vicovu de Sus village in exchange for 200 zlots, and awarded the land and revenue to the treasury of the monastery.

- Putna was completed in three years, but was consecrated only after one more year passed, given that the Moldavians engaged in other battles. On September 3, 1470, during a ceremony attended by Stephen and all his family, the monastery was consecrated, and subsequently became the most important religious site in the area.

- The present church was practically rebuilt between 1653 and 1662 by Vasile Lupu and his successors. Although the building follows the ground plan of a typical 15th and 16th century Moldavian church, it has many architectural and 
decorative features that are characteristic of 17th century architecture.

- For long, the site was believed to have been designed by a Greek architect named Theodor - the interpretation of the Kilia chronicles on which this was based has since been proven wrong. The oldest embroidery of the monastery, dated at the end of the 14th century, is an epitaphion made with silk and gold thread by Euphima, a Serbian nun, daughter of Vojihna, together with her daughter Euprasijka.

- Mănăstirea Putna este un lăcaș monahal ortodox, unul din cele mai importante centre culturale, religioase și artistice românești. A fost supranumită "Ierusalimul Neamului Românesc" (M.Eminescu). Mănăstirea se află la 33 km de orașul Rădăuți, în județul Suceava, în nordul Moldovei. Mănăstirea a fost un important centru cultural; aici s-au copiat manuscrise și au fost realizate miniaturi prețioase. Lăcașul deține un bogat muzeu mănăstiresc, cu broderii, manuscrise, obiecte de cult, icoane etc.
- Potrivit vechilor cronici moldovenești, zidirea mănăstirii, ctitorie a lui Ștefan cel Mare (al cărui mormânt se află aici), a început în anul 1466 și s-a terminat în 1469. Incinta, turnul de la intrare și fortificațiile au fost terminate în 1481. Biserica fiind devastată de oștile lui Timuș Hmelnițki, lucrările de reconstruire au fost începute de voievodul Gheorghe Ștefan (1653-1658) în 1654 și terminate, sub domnia lui Eustatie Dabija (1661-1665), în 1662. Mănăstirea a fost restaurată între anii 1756-1760 prin grija mitropolitului Iacob Putneanul, apoi în 1902, cînd s-a refăcut acoperișul după planurile arhitectului Karl Romstorfer, și, mai recent, în perioada 1961-1975.

- Intrarea în incinta mănăstirii se face pe sub arcul boltit al unui turn compus din parter și etaj, pe a cărui fațadă estică se află stema Moldovei datată 1471. Turnul a fost zidit în anul 1757 în vremea domnitorului Constantin Racoviță, despre aceasta dând mărturie și stema de pe fațada de vest, în care apar reunite stemele Moldovei și ale Țării Românești. Deoarece poetul Mihai Eminescu împreună cu Ioan Slavici și cu alți participanți la Marea Serbare de la Putna din august 1871 au înnoptat în acele zile în sala de la etaj, această construcție se numește „Turnul Eminescu“. Tot pe latura de est este situat și Turnul clopotniței construit în anul 1882.Paraclisul mănăstirii, așezat în partea vestică a incintei, cu hramul Sfinții Apostoli Petru și Pavel, este construit de mitropolitul Iacov Putneanul în anul 1759, pe locul vechiului turn clopotniță deteriorat la marele cutremur din 1739. A fost restaurat între anii 1976-1983, când i s-au adăugat noi spații. Paraclisul a fost pictat în tehnica "a fresco" în perioada 1980-1984 de artiștii-frați Mihail și Gavril Moroșan, stareț fiind Arhimandritul Iachint Unciuleac. Pe latura sudică a incintei se află Casa Domnească ridicată între anii 1982-1988 pe temeliile celei vechi distrusă de habsburgi. Lucrările de reconstrucție au fost începute și supravegheate, în mare parte, de către Prea Fericitul Părinte Teoctist pe timpul arhipăstoririi sale ca mitropolit al Moldovei. Singura clădire rămasă din vremea Sfântului Voievod Ștefan este Turnul Tezaurului a cărui construcție a fost terminată în anul 1481. În el au fost adăpostite, în vremi de tulburare, odoarele acestui sfânt lăcaș. Biserica originală a suferit mari modificări în perioada 1653-1662. S-au păstrat liniile arhitectonice inițiale specifice stilului moldovenesc, fiind alcătuită din cinci încăperi: pridvor, pronaos, gropniță, naos și altar. Se regăsesc astfel reunite elemente de arhitectură bizantine, gotice și renascentiste. Accesul în biserică se face prin cele două uși laterale ale pridvorului, încadrate cu portaluri de piatră. Ușa masivă prin care se trece din pridvor în pronaos are la partea superioară o pisanie care amintește de lucrările de reconstrucție ce au avut loc în timpul domniilor lui Gheorghe Ștefan și Eustratie Dabija. Din camera mormintelor (gropnița) trecerea către naos se face printre două coloane masive ce au înlocuit, în secolul XVII, peretele desparțitor specific liniei arhitectonice ștefaniene. La exterior biserica este încinsă cu un brâu răsucit în torsadă simbolizând Preasfânta Treime, motiv ce se regăsește și în ornamentația interioara.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu