Facebook, 80 photos - http://goo.gl/1u5sG4 Travel with Mocăniţa, 149 photos - http://goo.gl/DzfwCC Travel with Mocăniţa, 84 photos - http://goo.gl/OZDm6f Blog - http://goo.gl/GXBVZu |
English and Romanian
- A Mocanita is a narrow gauge railway in Romania, most notably in Maramureș, Transylvania, and Bukovina. Archetypely, they are situated in mountainous areas and the locomotives operating on them (which themselves can also be referred to as mocănițăs) are steam-powered. These railways were built for cargo and passenger services - some in the era of the Austro-Hungarian Empire, before 1920 - but fell into disrepair over the years. Some are now being rehabilitated for the purposes of tourism. The word mocăniță is a term of endearment, derived from the Romanian word mocan, meaning shepherd or one who lives in the mountains, and suffixed as feminine and diminutive in keeping with the tradition of naming conveyances and indicating small size. It's also been suggested that it means "coffee machine", as one of the little locomotives is reminiscent of one of these in action.
- The most well-known mocăniță runs in the Vaser Valley in Maramureş County. This railway was constructed in the period 1933-1935 and uses a gauge of760 mm (2 ft 5 15⁄16 in). It was partially destroyed by German troops during the war, but was rebuilt again. It has primarily been used for logging, and is still used for this purpose, but in 2004 work began on rehabilitating it as a tourist attraction. A Swiss enthusiast who came to Romania in 1987 helped this greatly by starting an organisation for saving the railway: "Hilfe für die Wassertalbahn in Rumänien". Several steam engines are used: 764-211 (Măriuța) was built in Berlin by Orenstein & Koppel in 1910; 763-193 (Krauss) was also built in Germany, in 1921; and there are five Romanian locomotives built at Reşiţa between 1953-1955. Diesel engines (built in 1960s-1970s) and other vehicles such as converted minvans also run on the lines. The latter are used by border police, rangers and others for getting quickly up the mountains. The tracks run from Vişeu de Sus, from a yard on Strada A. I. Cuza, 1.5 km north from the town centre. The main line is 43 km long, from Vișeu de Sus to Comanu, near the Ukrainian (former Polish) border, though the service may terminate before then at Faina. This trip usually takes between 3 and 4 hours each way. There are two other branches: along the Novat Valley (13 km) and towards Stevioara (3 km). The train can occasionally come off the rails, but at a speed of 10 km/hour this poses no danger, and experienced passengers help to get the train back on the rails! The Vaser Valley is an exceptionally scenic location, the habitat of many bears and deer, along with many cattle and sheep. The line is run by a private company, Căile Ferate Forestiere (CFF). As well as regular services, trains can be charted by tourists; special services are also run, for instance on New Year's Eve. This video made about this Mocăniță is accompanied by local music from Maramureș.
- Mocănița este un tren de linie îngustă, care circulă în regiunile de munte. Calea ferată forestieră pe ecartament îngust din județul Maramureș, care merge din Vișeu de Sus, pe Valea Vaserului, până în Carpați, la stația Coman, aproape de granița cu Ucraina. Calea ferată îngustă care traversează o parte din Munții Apuseni, în lungime de 94 km, între orașele Turda și Abrud a luat ființă între anii 1910-1912 (numită “mocăniță” datorită faptului că unii localnici din zonă erau cunoscuți și sub numele de “mocani”). Mocănița s-a dat în funcțiune oficial la data de 20 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998. Linia îngustă avea 21 de stații, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud) și 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Cornești (Plăiești), Moldovenești, Buru, Ocolișel, Vidolm, Ocoliș, Lunca-Poșaga (Lunca Arieșului), Sălciua, Brăzești, Sartăș, Hădărău (Hădăreni), Lupșa, Mușca, Bistra și Roșia Montană. În ultimii ani pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri: un accelerat (cu 2 clase) și 2 personale (cu 2 clase). Trenul accelerat parcurgea cei 94 km în cca 5 ore și 30 minute (oprind în numai 6 stații), iar cele personale în cca 6 ore și 30 minute (oprind în toate stațiile). Mocănița oprea însă și între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna. Se preconizează repunerea în circulație a Mocăniței, cel puțin între anumite stații de interes turistic sporit. Calea ferată îngustă de pe valea Hârtibaciului, care leagă orașele Sibiu și Agnita. În trecut aceasta ajungea până la Sighișoara, însă tronsonul Agnita-Sighișoara a fost desființat în 1965. Ultimul tren a circulat în anul 2001, de atunci linia fiind trecută în conservare, dar un consorțiu local face demersuri pentru refacerea ei în scop turistic. Calea Ferată Minieră Ardeleană, care leagă Hunedoara de „Ținutul Pădurenilor”. Vagoanele mocăniței porneau de la Castelul Corvinilor și, după aproximativ 12 kilometri de drum pe viaducte, prin tunele și peste poduri construite în urmă cu peste 100 de ani, se opreau la furnalul de la Govășdia și continuau spre Retișoara. Traseul conținea și cel mai vechi pod curb de cale ferată din România. În toamna anului 2008, mocănițele hunedorene au fost trase definitiv pe linie moartă, după mai bine de 150 de ani în care traseul a fost folosit. Deși era unul dintre cele mai frumoase trasee turistice care puteau fi valorificate la Hunedoara, calea ferată a fost tăiată și vândută la fier vechi. Traseul feroviar Oravița - Anina. Calea ferată are un viaduct înalt de 37 de metri și mai multe tuneluri, dintre care cel mai lung are 660 de metri. În februarie 2010, pe această rută încă se circula.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu